Online teksten

Laten we eerlijk zijn: online bezoekers hebben maar bar weinig tijd voor je. De afleiding is enorm. Om over de informatieoverload nog maar te zwijgen. Je eerste prioriteit: zorgen dat zij de gewenste informatie snel kunnen vinden. Je tweede: zorgen dat ze je teksten daadwerkelijk lezen.

Hoe je dat voor elkaar krijgt? Met een heldere structuur en zinnen die je lezer je verhaal intrekken.

Is dat alles?

Nee, vorm en eenvoud zijn ook belangrijk. Mensen willen zich niet te veel inspannen. Dus wees aardig voor je bezoeker en trakteer ‘m op een fijne layout en teksten die toegankelijk en helder zijn.

Ook belangrijk: de uitstraling

Online teksten nemen de plaats in van een echte kennismaking. Maar dan één zonder het gemak van je fysieke aanwezigheid. Geen blik van herkenning, niet kunnen doorvragen, geen bemoedigende lach of prikkelende opmerking wanneer dat nodig is. Je moet het doen met letters, woorden en beeld. Zorg er daarom voor dat je de juiste dingen vertelt en dat het klopt. Eerlijk, echt, authentiek, het maakt me niet uit hoe je het noemt. Als jouw online handdruk maar aanvoelt als jouw echte handdruk. Dan is de eerste stap gezet.

Over SEO

SEO is natuurlijk waardevol als je via Google potentiële klanten wilt aantrekken. Maar de meningen over wat wel en niet nodig is, lopen uiteen. Een volgeschreven pagina van 1000 woorden of zijn 300 woorden ook genoeg? Een veelvuldige herhaling van zoekwoorden of een goede inhoudelijke tekst die veel gelezen wordt?

Ik ga voor mooi. Voor lekker leesbaar. Voor comfortabel of juist prikkelend. Voor teksten die je wilt lezen zélfs als je trein over 1 minuut vertrekt, de magnetron om je aandacht piept of de pan met spaghetti overkookt.
SEO kan bovendien voor het overgrote deel achter de schermen worden geregeld door SEO-experts. Google blij, je lezer blij, en jij dus ook.