Een tekstschrijver is geen boekenschrijver.
Meestal niet in elk geval.
Nee, ik schrijf voor jou. Tenminste, als je een eigen bedrijf hebt.
Waarom? Ik geef je 4 argumenten om een tekstschrijver in te schakelen. Of niet.

Zin 1: Onwetendheid is goed

Sommige tekstschrijvers zijn gespecialiseerd in een bepaald vakgebied. De meesten niet. En dat is mooi, want het betekent dat ze objectief en met een frisse blik naar jou en jouw organisatie kijken. Ze vragen door, willen het naadje van de kous weten en benadrukken onderscheidende elementen die je zelf al lang gewoon vindt.

 

Zin 2: Besteed je uren slim

Kun je zelf goed schrijven en in een kort tijdsbestek een artikel in elkaar draaien? Aan de slag dan. Gaan er veel uren in zitten of kun je je tijd simpelweg beter besteden? Plan dan tijd in voor een interview en laat een ander het schrijfwerk doen. Je schildert je huis immers ook niet onder werktijd, maar regelt een schilder om dat voor je te doen. Wat kost het je dan nog wel: tijd voor een interview, en daarna tijd om wenselijke correcties te geven op de concepttekst. Klaar ben je. Dus: jij bepaalt de inhoud en de tekstschrijver buigt zich over de taaltechnische kant (spelling, structuur) en de beleving van het verhaal.

Zin 3: Profileren is delegeren

Anders gezegd: iemand anders laten vertellen waar je goed in bent, brengt de boodschap vaak beter voor het voetlicht. Wil je bovendien een persbericht of advertorial publiceren, dan heb je een tekst nodig die in de derde persoon is geschreven. De ervaring leert dat de meesten dat niet eenvoudig vinden. Het blijkt gemakkelijker te zijn je verhaal te doen tegen iemand anders die het vervolgens op papier zet.

Zin 4: Schrijven is ook een vak

Tekstschrijvers doen hele dagen niets anders dan teksten schrijven voor diverse media, met uiteenlopende doelen voor verschillende typen bedrijven. Zij hebben de ervaring, de taalvaardigheden en de soepelheid om van tone of voice te veranderen als de tak van sport of de doelgroep daarom vraagt. Een goede tekstschrijver zorgt er bovendien voor dat de tekst op het lijf van de organisatie wordt geschreven. Zo krijgt de identiteit van jouw bedrijf vorm aan de hand van de juiste woorden en zinnen, waarmee deze wordt overgebracht aan de lezer.

En die Onzin?

Als je een tekstschrijver inhuurt voor het daadwerkelijk schrijven van een tekst, dan is de klus niet geklaard na één telefoontje . Zoiets kan alleen als hij/zij jouw bedrijf van haver tot gort kent en jullie vaker hebben samengewerkt. Is dat niet het geval, dan zijn er twee mogelijkheden.

(1) Je maakt een afspraak voor een interview, zodat de tekstschrijver ook de sfeer van het bedrijf kan meenemen in de tekst. Dit wordt vaak onderschat, maar vormt eigenlijk altijd een essentieel onderdeel van het verhaal.

(2) Je schrijft zelf een ruwe tekst en laat deze verfijnen door een tekstschrijver qua structuur, leesbaarheid en spelling. Het onderwerp bepaalt of een persoonlijke kennismaking nodig is, of dat alleen telefonisch of e-mailcontact ook voldoende is.

Tot slot

Natuurlijk werkt bovenstaande alleen als je een tekstschrijver inschakelt die goed kan luisteren en oprecht geïnteresseerd is in wie je bent, wat je doet en wat je wilt bereiken.

Mag ik me even voorstellen..? 🙂

AboutLoes Stadhouders

view all posts

Loes Stadhouders werkt al jaren als tekstschrijver voor organisaties in verschillende branches. Zij ondersteunt hen bij het communiceren van hun kracht, talenten en vaardigheden via diverse online en offline media. Met al uw vragen over taal of over een te schrijven tekst kunt u bij haar terecht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *